BMWT Nieuwsbrieven

BMWT Nieuwsbrieven  

BMWT-Keur

Vlietweg 17u
2266 KA Leidschendam
E-mail: secretariaat@bmwt.nl
Internet: www.bmwt.nl
Tel.: 070-3010103

Volg BMWT op LinkedIn, Facebook, YouTube en Twitter
Rijden op waterstof: voor- en nadelen
Binnenkort rijden in Nederland voor het eerst heftrucks op waterstof. Anders dan fossiele brandstoffen is waterstof een schone energiebron zonder schadelijke uitlaatgassen. Bijkomend voordeel: een heftruck op waterstof is in vier minuten weer volgetankt. Voor wie is deze brandstof interessant?

Waterstof is geen brandstof zoals diesel of LPG. Deze traditionele fossiele brandstoffen worden bij verbranding in een verbrandingsmotor omgezet in CO2 en andere uitlaatgassen. Waterstof daarentegen wordt gebruikt voor aandrijving van een elektromotor en veroorzaakt dus geen CO2-uitstoot. Water is het enige restproduct dat overblijft na omzetting van waterstof in elektrische energie.

Waterstof combineert de voordelen van fossiele brandstoffen met die van tractiebatterijen. Als een waterstoftank leeg is, kan die net als een brandstoftank snel weer worden gevuld. Binnen vier minuten is de waterstoftank weer vol. Maar net als tractiebatterijen is waterstof beter voor de directe werkomgeving en voor het milieu. Dankzij de elektromotor vindt geen uitstoot van fijnstof plaats en gaan geen uitlaatgassen de lucht in die bijdragen aan de opwarming van de aarde.

Minder onderhoud
De omzetting van waterstof in elektrische energie vindt plaats in een zogenaamde brandstofcel. Om op waterstof te kunnen rijden, moet een elektrische heftruck dus zijn uitgerust met een dergelijke brandstofcel. In sommige bestaande machines kan de brandstofcel inclusief waterstoftank worden geïnstalleerd op de plaats van het batterijcompartiment. In verband met het verplichte CE-markering is het zaak om dat door de heftruckleverancier te laten doen.

In vergelijking met een loodzuurbatterij heeft een brandstofcel minder onderhoud nodig. Het bijvullen of schoonmaken van batterijen is niet meer nodig. Ook hoeven gebruikers geen batterijen meer te wisselen en langdurig op te laden. Sterker nog: het complete laadstation met alle noodzakelijke voorzieningen kan worden vervangen door een tankinstallatie.

Niet meer wisselen
In Nederland tonen met name twee groepen bedrijven interesse in waterstof. In magazijnen met intensieve operaties die 24 uur per dag doorgaan, betekent deze energiebron dat het wisselen van loodzuurbatterijen niet meer nodig is. Ook lithiumbatterijen bieden dat voordeel, maar die vereisen nog steeds een grote discipline van bestuurders, die de batterij in elke pauze op de lader moeten aansluiten.

De tweede groep bestaat uit productiebedrijven die nu nog op diesel of LPG rijden. Een overstap op elektrische heftrucks was tot nu toe niet interessant vanwege de beperkte capaciteit van de tractiebatterijen. Omdat deze bedrijven niet wilden overstappen op wisselbatterijen, bleven ze vasthouden aan het gemak van een verbrandingsmotor. Dat is nu niet meer nodig.

Nadeel: de investeringskosten
In het buitenland rijden al hef- en magazijntrucks op waterstof rond. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld heeft een grote winkelketen als Walmart al enkele duizenden machines van brandstofcellen voorzien. In Nederland treffen enkele magazijnen de voorbereidingen om vanaf begin volgend jaar een test met waterstof te kunnen uitvoeren. Het belangrijkste nadeel van waterstof is de benodigde investering voor het aanleggen van de benodigde infrastructuur.

Bedrijven kunnen de kosten voor een waterstoftankinstallatie sneller terugverdienen door bijvoorbeeld ook vrachtauto’s op waterstof te laten rijden. Daarnaast kan een combinatie met duurzame energiebronnen interessant zijn. De energie die zonnepanelen of windmolens op onvoorspelbare momenten genereren, kan dan worden gebruikt voor de productie van waterstof. Op die manier kan duurzame energie worden ingezet op het moment dat de energie nodig is.